2021-08-08 16:31:19
Liket lever - upp för e-handel

Icon och Cell visar usla siffror. Suck, nu är internet stendött - begrav liket! säger gnällspikarna skadeglatt. Inte alls, säger jag.

Hur kunde ett antal kreativt begåvade och kunniga människor med ambitionen att erövra nätet glömma bort den lilla och viktiga del som är den stora kärnan i de flesta offline-företag?

Internet som säljkanal har aldrig varit så stark som i dag. Men vinnarna är varken konsulterna (som Icon) eller de renodlade Internetsäljarna (som Letsbuyit), det är de som kan kombinera fysisk butik och webblåda. Senast jag surfade (för att handla dvd) blev det köp på två ställen - båda har fysiska butiker OCH webbsälj.

I USA säljs i år 23 procent av alla IT-prylar på webben, i fjol var det 18 procent.
För resor är siffrorna 15 procent mot 10 förra året. Hittills i år har nästan 39 miljoner webbeställningar av blommor gjorts, 16 procent mer än samma period 2000. Och så vidare.

Siffrorna visar vart vi är på väg - webben hittar sin nisch som säljkanal vid sidan av postorder, specialbutiker och köpcentrum. Webben tar en bit av kakan, hur stor beror på vilken bransch vi talar om. För bankaffärer har webben redan slagit ut den fysiska butiken, gäller det bilar och dyrare kläder vill man inte köpa från skärmen.

För övrigt anser jag att reklamskatten bör avskaffas.
Så har jag avslutat varje krönika sedan i mars. Då beskrev vi denna djupt orättvisa straffskatt. Efter rättmätiga bannor från läsekretsen inser jag att det är dags för en repetition. Kortfattat: publikationer beskattas mycket olika, exempelvis beläggs reklambladet från Comviq med noll kronor i reklamskatt, DN betalar fyra procent på sina annonsintäkter och Computer Sweden elva procent.

Ingen kan motivera denna orättvisa, som enbart lever vidare på grund av ”statsfinansiella behov” som finansminister Ringholm uttrycker saken.
Vi inser att vi måste betala skatt och bidra till statsfinanserna, men på lika villkor.
Läs gärna mer på www.computersweden.se/special/reklamskatt.

För övrigt anser jag att reklamskatten är en skam för Sverige.


/Lars Dahmén



Skicka debatten till en vän

Tillbaka till senaste nytt